De perfecte vacaturetekst
Een goede wervende vacaturetekst is een van de belangrijkste aspecten van het wervingsproces. De vacaturetekst is het eerste wat een potentiële sollicitant ziet van jouw bedrijf. Het is daarom belangrijk om een goed geformuleerde tekst te schrijven dat een duidelijk beeld schept over je onderneming en de functie. Maar hoe schrijf je de perfecte vacaturetekst en waar moet je rekening mee houden?
In deze blog staan 15 krachtige tips om jouw vacaturetekst naar een nieuw niveau te tillen.
1. Een duidelijke functiebeschrijving
Voordat je voor het toetsenbord gaat zitten en in het wilde weg jouw vacaturetekst gaat beginnen te schrijven, moet je ervoor zorgen dat voor jezelf de functie duidelijk is. Als je dit goed wil gaan aanpakken is het van belang een rolbeschrijving en/of een competentieprofiel erbij te pakken. Door middel van deze simpele voorbereiding is het een stuk makkelijker om een zo concreet mogelijk beeld te krijgen van de functie in zijn geheel, en daarmee heb je een goede basis gevormd om een logische tekst te schrijven over de desbetreffende functie.
2. Hanteer een logische tekststructuur
Een duidelijke tekststructuur maakt de tekst leesbaar, wat er vervolgens weer voor zorgt dat een potentiële sollicitant minder snel zal afhaken omdat hij weet wat werkgevers van hem verwachten.
De beste structuur die we aanraden is als volgt:
- Wie zijn wij? (Beschrijf hier kort je bedrijfscultuur)
- Jouw takenpakket
- Wat kan je verwachten?
- Wie ben jij?
3. Neem de tijd
Eén van de meest genoemde reden waarom bedrijven vaak even snel een vacature in elkaar flansen is: ‘’geen tijd’’. Hierdoor bespaar je jezelf misschien nu een paar uur, maar in het traject dat hierop verder volgt ga je hier wel de nadelen van ondervinden. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je hierdoor bijna geen reacties gaat krijgen of dat je helemaal de verkeerde doelgroep aanspreekt met je vacature. Hierna zal je dan alsnog aan de bak moeten om de vacaturetekst op te knappen. Wij raden te allen tijde aan om voor het schrijven van een dergelijke tekst hier een aantal uur voor uit te trekken, of eventueel dit uit te besteden.
Kan je echt geen tijd vinden om het zelf uit te voeren? Maar wil je wel dat het zorgvuldig gebeurt? kom HIER in contact met ons om samen te kijken naar de mogelijkheden.
4. Persoonlijke aanpak
Zorg voor een persoonlijke aanpak in de vacaturetekst, een mogelijk voorbeeld is het plaatsen van een foto van de persoon die de vacature verzorgt. Door een foto te plaatsen onderaan de tekst zorgt dat voor meer herkenning dan alleen een naam, ook geeft het een vertrouwd gevoel aan de sollicitant.
5. Schrijf doelgroepgericht
Een vacaturetekst schrijf je altijd voor een bepaalde doelgroep, één tekst werkt dus niet automatische voor elke doelgroep. Het is daarom belangrijk om jezelf een hele specifieke vraag te stellen: wie is mijn ideale kandidaat? Dit is de essentiële vraag die je jezelf gaat moeten stellen voordat je een sterke vacaturetekst kan gaan schrijven.
Waar loopt jouw ideale sollicitant warm voor? Wat beweegt hem/haar om voor deze baan te kiezen? Niet geschoten is altijd mis, maar wie met hagel schiet loopt het risico volledig naast het doel te schieten. Zorg ervoor dat je duidelijke hebt wie je doelgroep is en stem hier vervolgens de inhoud en toon van je vacaturetekst op af.
6. De Functie titel
De functie titel die je kiest, bepaalt in de eerste plaats of je vacature gevonden wordt. De juiste functie titel kan ervoor zorgen dat de juiste persoon uit de juiste doelgroep zich aangesproken gaat voelen door jouw vacature. Het is daarom belangrijk om na te denken over hoe je potentiële kandidaat zichzelf zou omschrijven binnen de desbetreffende functie.
7. Een pakkende intro
Een sterk wervende intro voor je vacaturetekst is tegenwoordig belangrijker dan ooit tevoren. Tegenwoordig hebben we niet veel geduld meer, online is dit alleen nog maar erger. Zo werkt het ook voor jou ideale kandidaat, en al helemaal als deze niet actief op zoek is naar een nieuwe baan.
Wil je jouw perfecte kandidaat verleiden om de gehele vacaturetekst te lezen? Dan is het van belang om diegene in de eerste paar zinnen te verleiden, dit doe je door een sterk wervende intro te schrijven. In deze intro zal je in ieder geval de Unique Selling Points van de baan en je bedrijf moeten noemen, rekening houdend met wat de ideale kandidaat verwacht en wil natuurlijk.
8. Vertel wat de baan inhoudt
Het klinkt heel logische en vanzelfsprekend om dit in je vacaturetekst te vermelden, echter zijn er nog veel vacatures die hier te kort in komen. Als je dergelijke vacatures vergelijkt met een product uit een webshop, is de productbeschrijving op een webshop vaak nog uitgebreider dan een functieomschrijving. Wil je een baan aan de man brengen, zorg er dan voor om concreet te vertellen wat iemand gaat doen.
9. Zorg dat alles er duidelijk in staat.
Er is een bepaalde selectie aan basisgegevens die altijd aanwezig moeten zijn in jouw vacature, echter worden deze nog wel eens vergeten.
Deze basisgegevens zijn:
- Locatie
- Werkregime
- De Sector
- Het opleidingsniveau en/of het carrièreniveau.
Zorg er dan ook altijd voor om de tijd te nemen om deze volledig en correct in te vullen.
10. Doorbreek het salaris taboe!
Van alle werkzoekenden in Nederland geeft 67% aan dat het salaris een belangrijke rol speelt bij een baankeuze. Toch wordt in ruim 84% van alle vacature teksten het salaris niet genoemd. Het is zelfs zo dat 39% van de werkzoekenden zich er zelfs aan stoort als het salaris niet gemeld staat. Onderscheid jezelf en zet het salaris in de vacaturetekst.
11. Stel niet te veel eisen in je vacature
Je ideale kandidaat zal in jouw ogen veel kwaliteiten en competenties beschikken, echter moet je jezelf afvragen: is dit wel reëel? Het is belangrijk om ervan bewust te zijn dat veel kandidaten alleen op een functie reageren als ze aan alle functie-eisen voldoen. Echter zorg je er dan voor dat je heel weinig potentiële kandidaten overhoudt. Stel dus niet te veel eisen, 5 is een mooi aantal 7 is het absolute maximum.
12. Check check double check
Zorg er ten alle tijden voor dat je jouw vacature een tweede keer overleest, dit werkt beter als je hiertussen eerst een andere taak doet of een pauze neemt. Als je dit doet waak je erover dat alle informatie correct is en in goed Nederlands is geschreven. Het is idealiter om het daarna ook nog door een collega of een andere derde partij over te laten lezen.
13. Houd rekening met de schrijfstijl
Het is van belang om tijdens de gehele tekst activerende woorden en zinnen te gebruiken. Zorg ook consistent voor een gemiddelde verhouding van 50% tussen wij en jij zinnen. Als je dit goed gebruikt zal de lezer het gevoel hebben alsof ze al deel uitmaken van de organisatie. Kijk ook goed naar hoe je bedrijf normaliter communiceert, je vacatureteksten dienen ten alle tijden in dezelfde schrijfstijl geschreven te worden.
14. Gebruik bekende woorden
Lezers begrijpen en onthouden je boodschap een stuk beter als je schrijft in spreektaal. Het is dus belangrijk om duidelijk te hebben wat het ervaringsniveau is van jouw ideale kandidaat. Werk dus niet met te veel vakjargon als je opzoek bent naar iemand zonder ervaring. Vakjargon kan je aan de andere kant wel gebruiken als filter wanneer je opzoek bent naar ervaren personeel. Door dit te doen zullen de mensen zonder ervaring afhaken.
15. De lengte van een vacaturetekst
Er is geen exact aantal woorden dat optimaal is voor het schrijven van vacatures, echter kunnen we wel aanraden om te proberen onder de 500 woorden te blijven. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat een ideale vacature voor 38% uit bullet points bestaat. Een krachtige tip hiervoor is om het aanbod & de functie-eisen in bullet points te plaatsen, en de rest van de tekst in geschreven zinnen.