Hoe voorkom je een Bad Hire?

Waarom is het zo belangrijk een Bad Hire te voorkomen?

 

Een bad hire voorkomen is een moeilijke opgave voor een ondernemer. Een bad hire kost voor je bedrijf al snel een jaarsalaris, 80% van alle bedrijven maakt wel eens een bad hire. Van de vier factoren die voor succes zorgen bij een bedrijf (Strategie, Executie, mensen, geld) staat mensen op nummer 1. Zonder een goede kern van mensen heb je niks aan je onderscheidende strategie en je grote voorraad geld! Als je niet het juiste personeel kan vinden zal je bedrijf nooit goed draaien. 
Lees in deze blog waar je op kan letten om een Bad Hire te voorkomen.

 

Het doel:

De juiste persoon op de juiste plek binnen de organisatie. Als dit goed voor elkaar is, wordt er een harmonieuze cultuur met verantwoordelijkheidsgevoel gecreëerd. Maar dit alles begint natuurlijk bij de juiste mensen. 
 
Vaak nemen we mensen aan waar we het goed mee kunnen vinden. Het risico hiervan is dat je al snel je huidige personeel aan het klonen bent, je haalt mensen binnen die te veel op elkaar lijken maar elkaar niet aanvullen. De beste prestaties worden neergezet door teams waarin men elkaar aanvult, zodat alle competenties mekaar versterken. Let hier dus goed op als je opzoek gaat naar nieuw personeel!

 

Gericht Werven

Recruiters van bedrijven die het meeste succesboeken in het vinden van personeel, hebben per persoon relatief minder vacatures in te vullen dan organisaties die per persoon veel vacatures hebben. Hoe beter recruiters zich kunnen focussen, hoe kleiner de kans op een bad hire. Het is dan ook aan te raden om in de meeste gevallen voor kwaliteit te gaan in plaats van kwantiteit, zodat er meer tijd besteed kan worden in gesprekken met de kandidaten. Recruitment Marketing kan bijdragen aan de kwaliteit doordat je het marketing gedeelte uithanden geeft. Hierdoor kunnen jouw werknemers zich 100% focussen op de kandidaten die binnen komen. Neem Vrijblijvend contact met ons op om te kijken naar de mogelijkheden!

Het blijkt zelfs dat recruiters die minder vacatures hoeven te vullen zelfs efficiënter werken. De best presterende bedrijven kunnen nieuwe medewerkers aan nemen voor gemiddeld een derde van de kosten, ten opzichte van de slechtst presterende bedrijven.  

Indien recruiters minder druk ervaren om zoveel mogelijk kandidaten aan te leveren, hebben ze meer tijd om te analyseren wie nou echt de beste kandidaten zijn. Dit zal ervoor zorgen dat het gehele recruitment proces voortdurend verbeterd wordt.  

 

Het selectieproces

Heb jij meerdere keren de verkeerde keuze gemaakt en wil jij dit in de toekomst voorkomen? Dan is het handig om het gehele selectie proces onder de loep te nemen. Als iemand op gesprek komt zorg dan voor een goede voorbereiding. Het is altijd goed om spontane vragen te stellen maar zorg dat je precies weet wat je moet weten!

6 Tips voor een goede voorbereiding:

  1. Screen het CV.
    Je kan al heel veel opmaken uit iemands schrijfstijl.
    Kijk: Waar heeft hij/zij gewerkt? Wat waren de werkzaamheden? Waarom is hij daar weggegaan?
  2. Als je een kandidaat wil uitnodigen, spreek ze dan eerst telefonisch met een vaste set vragen.
    Dit is een goed moment om te filteren!
  3. Werk vooral met een opgestelde vragenlijst, focus hierbij op gedrag, competentie en andere belangrijke aspecten.
  4. Vraag voor het gesprek om referenties, en voer referentie gesprekken. Dit geeft je een beeld over de kandidaat en waar hij/zij in zijn ontwikkeling is.
    Let op: Mensen gaan nooit een referentie geven van een werkgever die niet tevreden is!
  5. Laat de kandidaat voor het gesprek een competentiemeting doen. Hierdoor krijg je een nog beter beeld van iemand en kan je het kennis niveau meten.
  6.  Laat de kandidaat ook kennismaken met het team zodra hij op gesprek is. Als de persoon niet lekker in de groep valt voorkomt het veel gedoe!

 

Onboarding 

De inwerkperiode heeft een grote invloed op de kans dat een medewerken gaat slagen in zijn nieuwe rol. De bedrijven die het beste presteren investeren relatief meer in technologie voor pre- en onboarding. Door consistent de processen steeds en stukje te verbeteren, vind je ook steeds betere kandidaten die echt passen bij de functie in je bedrijf.  

 Een centrale leeromgeving waar je de kandidaat al kan uitnodigen op het moment dat het contract is getekend, kan hierbij behulpzaam zijn. In deze leeromgeving kan je organisatie alvast bijvoorbeeld informatie bieden over de eerste werkdag, of bijvoorbeeld video’s aanbieden die alvast relevante informatie bieden over de functie kan het nieuwe personeelslid.  Zodra iemand getekend heeft zorg dan voor dat het duidelijk is wat hij kan verwachten.

 

 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vraag hier vrijblijvend een Vacature Analyse aan om samen met onze specialist te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor jouw organisatie.