Investeren in passieve kandidaten

Wanneer je met jouw organisatie gaat adverteren om kandidaten te werven, is er een kans op sollicitaties van ongeschikte kandidaten of kandidaten die geschikt zijn maar afhaken in het proces. Met deze zogenoemde passieve kandidaten’ wordt vaak niks gedaan. Hartstikke zonde natuurlijk, want bij het vrijkomen van een nieuwe vacature kan het zomaar zo zijn dat een van deze kandidaten wel een match is. Ook kan jij er als werkgever voor zorgen dat deze passieve kandidaten ambassadeurs worden van jouw organisatie, indien ze nog geen geschikte match hebben gevonden. 

 

Wat is een ‘Passieve kandidaat?

Een passieve kandidaat is iemand die niet actief op zoek is naar een baan of nog geen match is met een van de huidige openstaande vacatures. Een passieve kandidaat kan iemand zijn die al een baan heeft, iemand die studeert, iemand met een bijbaan of iemand die solliciteer op een baan waar hij of zij nog niet geschikt voor is.  

Deze passieve kandidaten zijn belangrijker dan je denkt, dit komt door een aantal feiten. 75% van de werkende populatie is niet actief opzoek naar werk maar staat wel open voor een nieuwe baan, daarnaast is maar 2 tot 5% werkelijk actief op zoek naar een nieuwe baan. Met andere woorden de vijver met beschikbare mensen is heel erg klein. Deze vijver is dus heel klein maar dit is juist de plek waar de meeste bedrijven zoeken naar nieuwe werknemers. Daarom is het belangrijk om goede relaties op te bouwen met passieve kandidaten, zodat ze naar jouw organisatie overschakelen wanneer ze van baan veranderen

Passieve kandidaten zijn vaak tevreden bij hun eigen werkgever en zullen niet zo snel ja zeggen op jouw aanbod. Het moment dat iemand dan toch kiest voor jouw organisatie is dit vaak een bewustere keuze dan wanneer iemand actief opzoek is. Maak hier dus gebruik van!

 

Maar hoe hou je contact met passieve kandidaten?

Een goede relatie op bouwen met passieve kandidaten kan op veel verschillende manieren, het is dan ook aan te raden om verschillende manieren in te zetten. Een goed voorbeeld is het gebruiken van sociale media en nieuwsbrieven. Het gaat dan niet om overtuigen, maar om een band op te bouwen. Laat van je horen via je sociale mediakanalen en via email. 

Een aantal onderwerpen die je kan gebruiken:

1.Hoe het ervoor staat in het vakgebied waarvoor je werkt
2.Hoe het gaat met het bedrijf,  
3.Welke klanten je hebt 
4.Wie er al werken voor je bedrijf

Op deze manier biedt je content aan dat zich verbindt en inzicht geeft aan je bedrijfscultuur. Een passieve kandidaten kan zo ook beter aanvoelen of ze een mogelijke match zijn met je organisatie en de medewerkers. 

 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vraag hier vrijblijvend een Vacature Analyse aan om samen met onze specialist te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor jouw organisatie.