Is een Recruitment Bureau nog wel nodig?

 

De vacature wereld is steeds meer aan het veranderen en er komen steeds meer nieuwe manier om te werven. Doordat iedereen opzoek is naar personeel is het belangrijk op positief op te vallen.
In deze blog vergelijken we een traditioneel recruitment bureau met een nieuw recruitment marketing bureau.

 

Wat kost een recruitment bureau?

De kosten van recruitment zijn de laatste jaren alleen maar gestegen, waarom is dit zo? Dit komt door de krappe arbeidsmarkt. Er zijn 2 manieren van ‘betalen’ bij een recruiter. De 1 werkt met een vaste fee per vacature, en de ander werkt op basis van een bepaald percentage van het jaarsalaris. Gemiddeld is dit percentage 20% tot 25% van het bruto jaarsalaris, maar hier zit ook weer verschil in per recruiter, want er zijn recruiters die het voor 15% doen maar er zijn ook recruiters die 35% vragen. 

Hoe zwaarder de functie is, dus hoe moeilijker het is om een juiste kandidaat te vinden, hoe hoger de prijs van de recruiter. Omdat er dan veel meer werk in zit om de juiste kandidaat te vinden.

En dan zijn er ook nog headhunters. Dit zijn personen die worden ingezet om kandidaten te zoeken voor vacatures waar weinig vraag naar is. Omdat hier meer werk in zit, ligt de fee gemiddeld hoger dan bij een recruiter. Hier vragen ze 25% tot 35% wervingsfee. 

 

Wat zijn de verschillen?

Er zijn een aantal grote verschillen tussen een recruitment bureau en een marketing bureau gespecialiseerd in recruitment marketing. Het grootste verschil is dan ook dat jij als bedrijf de sollicitatie gesprekken zelf doet, dit is handig omdat jij precies weet waar iemand aan moet voldoen.
Een marketing bureau helpt bij het verspreiden van de vacature en zorgt dat de vacature bij de juiste mensen terecht komt.

 

Voordelen recruitment marketing bureau:

Eigen naam
Als je voor recruitment marketing kiest gaat alles vanuit jouw eigen naam. Dus de kandidaat heeft nu ook de mogelijkheid om informatie over het bedrijf te zoeken, hierdoor maakt de kandidaat echt een bewuste keuze om te solliciteren bij jou. 

Persoonlijker
Nog een voordeel van recruitment marketing is dat het veel persoonlijker wordt. Omdat je nu vanuit je eigen naam spreekt komt het veel beter over. Doormiddel van persona’s te gebruiken weet je ook welke doelgroep je gaat aanspreken en hier kan je vervolgens je communicatie op aan passen.

Goedkoper
Wij maken gebruik van alle social media kanalen om jouw vacature te delen. Dit kan via LinkedIn, Facebook, Instagram, etc. Eerst gaan wij samen kijken waar jouw doelgroep het meest gebruik van maakt. Zodra dit duidelijk is gaan wij hier een plan voor maken. Het mooie aan deze kanalen is dat het bereik enorm is, iedereen zit tegenwoordig op social media. Adverteren op deze kanalen is goed meetbaar en relatief goedkoop. Doordat het goedkoper is, is de prijs voor recruitment daarom bij ons ook een stuk lager dan bij een traditioneel recruitment bureau.

 

Conclusie

Waar je uiteindelijk voor moet kiezen is dus afhankelijk van de hoeveelheid tijd die jij als organisatie beschikbaar hebt. De kosten voor recruitment marketing liggen een stuk lager maar dit komt mede doordat een recruitment marketing bureau niet het hele proces uit handen neemt.
Heb jij geen mankracht om een aantal gesprekken te voeren dan is dat natuurlijk zonde om gebruik te maken van een recruitment marketing bureau.
Heb je wel tijd voor een aantal gesprekken dan is het in de meeste gevallen verstandig om te kiezen voor een marketing bureau.

Als bedrijf is het altijd beter om zelf de binnengekomen sollicitaties te beoordelen, omdat jij als geen ander weet waar iemand aan moet voldoen. De kans dat iemand niet helemaal in het plaatje past en daarom niet wordt voorgesteld door een recruiter is heel groot. Hierdoor loop jij talent mis en zal het alleen maar langer duren voordat jij die ideale werknemer hebt!

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vraag hier vrijblijvend een Vacature Analyse aan om samen met onze specialist te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor jouw organisatie.