Hoe vind je de perfecte kandidaat?

 

Het werven en selecteren van de juiste kandidaat is niet alleen heel belangrijk, maar ook een tijdrovend proces voor de meeste bedrijven. Doordat het zo’n tijdrovend proces is, zijn er veel bedrijven die dit uit besteden aan wervings- en selectiebureaus. De meeste wervings- en selectiebureaus zoeken hun kandidaten op dezelfde locaties, hebben minder zicht op de wensen van een kandidaat en zijn vaak niet gericht op een lange termijn relatie. Recruitment marketing is de oplossing en in deze blog leggen we je precies uit waarom. 

Doordat het huidige aanbod van vacatures tegenwoordig groter is dan de vraag, is het voor bedrijven niet meer zo makkelijk om aan nieuw personeel te komen. 

Mensen gaan online steeds meer vergelijken hierdoor ben je dus constant aan het concurreren. Marketing gaat daarom een steeds groter rol spelen als het gaat om vinden van nieuw personeel. 

Het gemiddelde wervings- en selectiebureau werkt met anonieme teksten, bijvoorbeeld: ‘’Voor onze opdrachtgever…’’. Kandidaten die hierop reageren kiezen dus niet bewust voor jouw organisatie, meestal worden de kandidaten ook bij meerdere concurrenten voorgesteld en de hoogste bieder krijgt de kandidaat.  

Je betaalt een hoge fee in de hoop dat een werknemer bij jouw organisatie blijft. Helaas heeft dit gebruikte budget niet bijgedragen aan je employeer branding. Als je nu weer een vacature plaatst, begint het gehele proces weer opnieuw.

 

De voordelen van Recruitment Marketing:

Je werft vanuit jouw eigen naam

Zodra een recruitment marketingbureau, een mooie creatieve campagne heeft gemaakt rondom jouw vacature, gebeurt dit vanuit de naam van jouw organisatie. Nu dit vanuit de naam van je organisatie gebeurt, zal dit ook rechtstreeks bijdragen aan jouw werkgeversmerk. Jouw organisatie zal nu geassocieerd worden met de toffe marketingcampagnes die uitgevoerd worden. 

 

Een persoonlijkere aanpak

Door middel van Recruitment Marketing wordt de gehele aanpak een stuk persoonlijker voor een potentiële kandidaat.  Doordat je met behulp van verschillende persona’s werkt weet je welke doelgroep op welk platform zit. Hierdoor kan je deze doelgroep op een persoonlijke manier aanspreken. Zo maak je jouw vacatures een stuk persoonlijker.

 

Je beperkt jezelf niet alleen tot werkzoekenden

 

Een goede professional zit nooit zonder baan 

 


Dit is iets wat vaak gezegd wordt en waar enige waarheid in schuilt. Het segment van werkzoekenden binnen de arbeidsmarkt bestaat uit slechts
2 tot 5%, toch is dit het segment waarin gezocht wordt voor bijna elke vacature. Die 2 tot 5% is dus het segment met de minste mensen en de meeste concurrentie. Dat terwijl 75% van de werkende mensen openstaat voor een leukere baan of een die beter aansluit bij hun eigen intrinsieke motivatie. Door middel van een krachtige marketingcampagne kan je de werkende mensen, die openstaan voor een nieuwe baan geïnteresseerd krijgen en overhalen om naar jou toe te komen. 

 

Je vergroot je eigen bereik

LinkedIn, Facebook, Twitter, YouTubeTikTok enz. dit zijn een aantal van de belangrijkste sociale mediakanalen. Met zoveel verschillende platformen is het zonde om hier helemaal geen gebruik van te maken. Adverteren op deze platformen is niet per se makkelijker, maar wel relatief goedkoop en meetbaar.

 

Je hebt alles zelf in controle

Vroeger was marketing voor het grootse deel nattevingerwerk, de effecten van een billboard langs de weg, of uitgedeelde flyers is niet echt bepaald meetbaar. Vandaag de dag is alles meetbaar. Deel je een vacature op LinkedIn, dan kan je met een kleine aanpassing exact bijhouden hoeveel resultaten dit oplevertAls wij bijvoorbeeld 10 advertenties de wereld in laten, kunnen we in real time zien hoeveel clicks en conversies erbinnen komen.

Je krijgt waardevollere kandidaten

Als werkgever zijnde wil je natuurlijk dat werknemers bewust voor jouw organisatie kiezen. Ze hebben dan ook vaak hart voor de zaak en zullen langer blijven. Via Recruitment Marketing komen de kernwaarden en de bedrijfscultuur echt over op de potentiële kandidaten, sollicitanten kiezen daardoor dan ook bewust voor jouw organisatie.  

 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vraag hier vrijblijvend een Vacature Analyse aan om samen met onze specialist te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor jouw organisatie.