Waarom Employer Branding belangrijk is

Elk bedrijf heeft een employer brand, echter is niet elke werkgever hier bewust mee bezig. Dit is enorm zonde, aangezien jouw vacatures enorm kunnen profiteren van een sterk employer brand. Een sterk employer brand zorgt ervoor dat je makkelijker de best mogelijke kandidaten kan vinden, en dat deze kandidaten ook daadwerkelijk voor jou zouden willen werken.
In deze blog leggen wij uit waarom employer branding nou zo belangrijk is.
 

 

Wat is Employer Branding?

Als bedrijf zijnde heb je niet alleen een merkidentiteit voor je klanten maar ook een werkgeversmerk. Binnen de recruitment branche wordt dit het employer brand genoemd. In onderzoek wordt ook aangegeven dat 95% van alle sollicitanten veel belang hechten aan de reputatie van hun potentiele werkgever.
Het neerzetten van een sterk werkgevers merk, is dan ook de manier om ervoor te zorgen dat je ideale werknemers graag bij jou bedrijf willen werken. Employer branding begint al bij de belofte die je als werkgever doet aan je werknemers. Hiermee laat je zien waarom mensen bij jouw bedrijf moeten zijn om de perfecte baan te krijgen.

 

Elk bedrijf heeft een Employer Brand.

Mensen praten onderling graag over hun werk of werkgeverHet imago dat je dan onbewust als werkgever opbouwt, wordt dan vanzelf organisch verspreid in allerlei netwerken. Daarnaast scheppen de sociale mediakanalen en de website van jouw bedrijf ook een beeld van je organisatie, of een oude klant die ervaringen deelt op verscheidene manieren. Dit allemaal heeft invloed op hoe mensen zullen denken over jouw organisatie. Daarom heb je dus altijd een employer brand, zelfs als je hier niet mee bezig bent. Echter kan je employer brand hierdoor wel anders zijn dan dat je graag zou willen.

 

Eerste indruk van je onderneming 

Employer branding is niet alleen bedoeld om nieuwe werknemers te werven, maar ook om je huidige personeel te behouden. Potentiële kandidaten hebben eventueel wel eens verhalen gehoord over jouw organisatie of kennen het nog helemaal niet. Een potentiële sollicitant kan op verschillende manieren informatie te weten komen over je organisatie, bijvoorbeeld via de sociale mediakanalen. Iemand die ze erover verteld was misschien ooit wel eens klant van jouw organisatie. Een vrij bekende regel binnen de marketing is dat een klant zo’n 8 tot 12 contactmomenten nodig heeft, voordat deze besluit over te stappen tot een aankoop. Deze zelfde regel geld ook voor werkzoekenden. Voordat iemand daadwerkelijk een sollicitatie verstuurd, doorloopt deze persoon een aantal verschillende stappen. Ze komen bijvoorbeeld je bedrijf tegen op Facebook, andere sociale media, ze bekijken je bedrijfswebsite, ze bekijken openstaande vacatures, eventueel wordt er ook gekeken naar reviews van werknemers en klanten. Na deze stappen komt pas het moment van solliciteren, of niet natuurlijk.  

 

Creëer de juiste verwachtingen

Iedereen die bij een bedrijf gaat werken heeft een aantal verwachtingen. Deze verwachtingen zijn gebaseerd op je employer branding, denk hierbij aan verwachtingen van de functie, waarden, cultuur en ambities van de organisatie. Als dit dan niet overeenkomt met de werkelijke situatie dan is de kans heel groot dat je nieuwe perfecte werknemer net zo hard weer ontslag neemt. Hartstikke zonde natuurlijk, nu ben je niet alleen je perfecte kandidaat kwijt, maar ook weer geld, tijd, en moeite om een nieuwe werknemer te vinden. Indien je aandacht besteed aan je werkgevers merk, ben jij en je potentiële sollicitant bewust van hoe de organisatie in werkelijkheid is. Hierdoor schep je geen valse verwachtingen en zal een aangenomen talent langer binnen jouw organisatie blijven en voor kom je een Bad Hire

 

Maak het niet mooier dan dat het is! 

Een eerlijk, echt en origineel beeld van je bedrijf, dit is wat je potentiële werknemer verwacht! Vertel in je communicatie hoe je bedrijf daadwerkelijk is, niet wat je wil dat het zou zijn. Je kan natuurlijk wel aangeven wat de doelen zijn maar let op dat je geen verkeerde verwachtingen gaat creëren. Het is belangrijk om realistische en eerlijk te zijn. Oprechte communicatie wat een eerlijk beeld geeft van jou als werkgever is geloofwaardig. Een werkgever moet herkenbaar zijn, verschillend zijn van anderen en positief opvallen. Benoem altijd wat jouw authentiek en onderscheidend maakt. Niet elke keuze zal iedereen aanspreken, maar dit is geen probleem. Het moet vooral iets zijn waar de huidige werknemers zich in kunnen verplaatsen en wat tegelijk aantrekkelijk is voor potentiële nieuwe werknemers. Zorg dus dat je bijvoorbeeld over je vacature tekst goed nadenkt.

 

Je werknemers zijn ambassadeurs

Jouw huidige werknemers weten natuurlijk exact hoe het eraan toe gaat binnen jouw organisatie. Of dit overeenkomt met het gewenste werkgevers merk of niet, je huidige werknemers vertellen aan anderen hoe ze het werken bij jou bedrijf ervaren. Hierdoor zijn je huidige werknemers in feite ambassadeurs van jouw organisatie. Hier kan je goed gebruik van maken. Door goed om te gaan met je werknemers zal je goede ervaringen creëren en goede verhalen over jouw bedrijf krijgen. Deze  verhalen komen vaak krachtiger en overtuigender over als ze van medewerkers afkomen en niet van de organisatie zelf. Ook is het altijd verstandig om je huidige werknemers te vragen of ze de vacatures willen delen. Mensen zijn eerder geneigd om bij een kennis informatie te vragen dan meteen het bedrijf zelf te mailen. Daarnaast kunnen de werknemers dan meteen kijken of deze persoon geschrikt is voor de functie aangezien ze elkaar kennen.

 

Communication is key

Indien er een sterk employer brand staat is het makkelijker om op dezelfde manier te spreken in jouw communicatie naar buiten toe. Een vacature tekstschrijven of een post op sociale media. Zelfs een blog plaatsen op je website gaat makkelijker met duidelijke communicatie richtlijnen. Zodra je employer brand staat en het een compleet verhaal is, is het een stuk makkelijker om dit in allerlei verschillende vormen terug te laten komen. Dankzij dit complete verhaal kan je dus consistentie creëren in je communicatie, hiermee zorg je ervoor dat je de juiste verwachtingen schept voor je huidige en toekomstige werknemers! 

 

 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vraag hier vrijblijvend een Vacature Analyse aan om samen met onze specialist te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor jouw organisatie.