Recruitment marketing

 

De gemiddelde kandidaat gedraagt zich tegenwoordig steeds meer als een consument. Hiermee wil ik zeggen dat er steeds vaker meer informatie wordt ingewonnen voordat een persoon de stap maakt om te solliciteren. De normen, waarden, de missie, de visie, de bedrijfscultuur en ook het imago, dit wordt allemaal meegenomen in de beslissing. Een logische reactie hierop is om natuurlijk de kandidaten meer als consumenten te behandelen. En wat is DE manier om een consument te bereiken? Door marketing in te zetten. Recruitment marketing is een stijl van marketing dat het mogelijk maakt om nieuw talent aan te trekken, die je met traditionele recruitment middelen niet altijd kan bereiken. 

 

Wat is recruitment marketing?

Onder recruitment marketing vallen alle strategieën en tactieken die je gebruikt om jezelf als werkgever te promoten. Het doel hierachter is om talent te vinden, aan te trekken en uiteindelijk over te halen tot solliciteren. Wat van belang is om hierbij extra te benadrukken is de waarde die jouw bedrijf heeft voor een werknemer. Hiervoor wordt vaak gebruik gemaakt van sociale media, content marketing en digitale advertenties. Voeg alles samen en je creëert een online recruitment marketing strategie.

 

Het doel van recruitment marketing

Het doel van recruitment marketing is om gekwalificeerde kandidaten te vinden en aan te trekken. De traditionele manieren van personeelswerving werken vaak lang niet zo goed meer. Tegenwoordig ontdekt de gemiddelde kandidaat zelf werkgevers op dezelfde manier waarop een consument bijvoorbeeld een nieuwe auto aanschaft: door online-informatie te winnen. Een kandidaat wil nu meer informatie hebben over de organisatie en de sfeer. Hij of zij bekijkt de sociale mediakanalen, leest reviews en bezoekt jouw website. Wat er op deze manier gevonden wordt over de missie, visie en de cultuur van het bedrijf, hebben allemaal invloed op de keuze om wel of niet te solliciteren. Hierbij kan een Recruitment Online Marketing strategie helpen deze keuzes te beïnvloeden. Het uiteindelijke doel van online recruitment marketing is om de tijd en kosten per sollicitant te verlagen. Om hier een optimaal resultaat uit te halen zijn er een aantal punten waar je rekening mee zal moeten houden. Met alleen algemene informatie kom je er allang niet meer, om je goed op weg te helpen delen we onze ideale marketing mix voor recruitment marketing.

 

Verschillende recruitment marketing onderdelen

Om de optimale resultaten uit je recruitment marketing te halen hebben wij een aantal onderdelen opgesteld om je op weg te helpen.

Je Employer Branding

Elk bedrijf heeft een employer brand, echter is niet elke werkgever hier bewust mee bezig. Dit is enorm zonde, aangezien jouw wervingsproces enorm kan profiteren van een sterk employer brand. Een sterk employer brand zorgt ervoor dat je potentiële werknemers je makkelijker kunnen vinden. Daarnaast willen deze kandidaten ook daadwerkelijk voor jou werken omdat ze jouw organisatie al kennen.

Maak een Candidate Personas

Een candidate personen is een fictieve representatie van je perfecte kandidaat. Je candidate persona is gebaseerd op onderzoek. Je moet rekening houden met de demografie, gedragspatronen, motivatie en de doelen van je kandidaat. Door middel van dit persona wordt het makkelijker om de manier van communiceren te ontwikkelen en af te stemmen op je perfecte kandidaat.

Maak krachtige recruitment content

Recruitment content is een essentieel aspect voor een succesvolle recruitment marketingstrategie. Het gebruiken van relevante en behulpzame content voor elke stap in de reis van de kandidaat, zorgt er niet alleen voor dat de kandidaat beter bekend is met jouw organisatie maar de kandidaat zal ook een bewustere keuze maken om wel of juist niet te solliciteren. Recruitment content kan op verschillende manieren verspreid worden naar je potentiële kandidaten, denk hierbij aan: blogs, e-mails, Webinars, video’s, E-books, etc… Het belangrijkste bij de keuze die je hierin maakt is om goed rekening te houden met de wensen van je ideale kandidaat.

De marketing mix voor recruitment marketing

Wanneer je bedrijf aan het zoeken is naar nieuwe sollicitanten, is zichtbaarheid het meest belangrijke waar rekening mee gehouden moet worden. Kunnen potentiële kandidaten jouw bedrijf wel vinden? Je zult ervoor moeten zorgen dat je gevonden wordt op de juiste plek en het juiste moment. Online recruitment marketing is een perfect middel om je hiermee te helpen. Om dit dan ook in goede banen te leiden zal je wel een marketingmix moeten gebruiken. Het is van belang om op plekken gevonden te worden waar de competitie niet of minder aanwezig zal zijn. De ideale mix die wij gebruiken om op te vallen is gebruik maken van Vacature ideo’s, ‘werken bij’ websites en recruitment marketing via sociale kanalen. De vacature video verspreiden wij op de verschillende online kanalen doormiddel van Recruitment Marketing. Zodra iemand interesse heeft komt deze op een werken-bij site die gemaakt is om mensen enthousiast te maken voor de functie. Doordat de verschillende onderdelen elkaar versterken merk je dat er meer waardevollere sollicitaties binnen komen dan bij de traditionele manier.

 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vraag hier vrijblijvend een Vacature Analyse aan om samen met onze specialist te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor jouw organisatie.