Hoe verkort je de Time to hire

De tijd die verstrekt tussen de plaatsing van een vacature en het aannemen van een nieuw talent, is één van de essentiële succesfactoren van het gehele wervingsproces. Vooral door de nu moordende concurrentie op de arbeidsmarkt, staan veel bedrijven onder druk om de time to hire zo kort mogelijk te maken. Een kortere time to hire is niet alleen van belang om ervoor te zorgen dat een kandidaat niet voor een andere werkgever kiest, maar ook doordat een lang recruitment proces impact heeft op de dagelijkse werkzaamheden. Het versnellen van het werving- en selectieproces is dan ook één van de werkzaamheden met de hoogste prioriteit bij de meest succesvolle bedrijven.
In deze blog geven wij jou een aantal praktische en bruikbare tips waarmee jij je time to hire kan versnellen.

Voordat je start met werven

Voordat je überhaupt aan de slag gaat met het werven van nieuwe medewerkers, is het van groot belang om je organisatie voor te bereiden op een zo efficiënt mogelijk werving- en selectieproces. Houd hierbij altijd een oog op de toekomst, houd bijvoorbeeld rekening met bepaalde drukkere periodes voor jouw organisatie. Zorg ervoor dat je alvast je vacatureteksten klaar hebt staan voor de drukkere periode, daarnaast zul je alvast de media of je partners moeten benaderen die jou helpen je vacature te verspreiden. Dit zal ervoor zorgen dat je alvast goed voorbereid bent, en hierdoor het gehele time to hire proces zal versnellen.

Aan de andere kant van het spectrum zul je ook voorbereid moeten zijn voor een situatie waarin bijvoorbeeld ineens meerdere mensen tegelijkertijd je organisatie verlaten. Zorg ervoor dat je een actieplan klaar hebt staan, wat je direct in kan zetten. Het is ook ideaal om in deze fase de medewerkers die de sollicitatiegesprekken gaan uitvoeren alvast te trainen, doormiddel van bijvoorbeeld cursussen of oefen gesprekken. Dit zal ervoor zorgen dat de sleutelfiguren in dit proces goed voorbereid zijn, en zo efficiënter te werk kunnen gaan.

Het opstarten van het wervingsproces

Zodra je nieuwe medewerkers nodig hebt, is het van belang om bij elke stap na te gaan: welk effect heeft dit op de lengte van het werving- en selectieproces? Een opvallende vacaturevideo met een functiebeschrijving is bijvoorbeeld een sterkte start voor het wervingsproces. Door vooral je focus te leggen op de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, solliciteren er meer relevante mensen en kom je sneller tot je perfecte kandidaat. Doordat er meer relevante mensen binnenkomen via dit systeem, zal er minder tijd verbruikt worden voor niet relevante sollicitatiegesprekken.

Zorg er ook voor dat je optimaal gebruikt maakt van sociale mediakanalen voor het verspreiden van je vacatures, denk hiervoor ook aan vacature marketing via sociale media. Meer zichtbaarheid zorgt voor meer kandidaten die solliciteren, wat weer meer kansen brengt om de perfecte kandidaat te vinden. Aangeraden wordt om ook een werken-bij website op te stellen om zo meer enthousiasme te kweken onder de kandidaten. Met een combinatie van deze middelen zullen er meer gemotiveerde en relevante kandidaten binnenkomen bij jouw bedrijf.

Sollicitatiegesprekken

Zodra je een selectie hebt gemaakt van de binnengekomen sollicitanten, volgen de sollicitatiegesprekken. Ook hier valt verassend veel tijd te winnen. Een kleine, maar zeer effectieve stap, is om alle sollicitatiegesprekken op één dag in te plannen. Daarnaast is een andere recente, populaire manier om sollicitatiegesprekken te voeren via een videogesprek. Dit bespaart vooral veel reistijd voor de kandidaten, maar het zorgt er ook voor dat het personeel wat de gesprekken afneemt sneller kan schakelen tussen de sollicitatiegesprekken. Naast deze veranderingen in het proces van de sollicitatiegesprekken zal een goede voorbereiding voor meer efficiëntie zorgen, Lees hier onze blog over de beste manieren om een sollicitatiegesprek te voeren.

Afronding van het proces

Nadat de gesprekken zijn afgerond is het van belang om verwachtingsmanagement toe te passen bij de kandidaten. Zorg ervoor dat ze weten wat de vervolgstappen zijn en wanneer ze een resultaat van jouw organisatie ontvangen, en doe er alles aan om je hieraan te houden. Op deze manier voorkom je onzekerheid bij jouw perfecte kandidaat, waardoor deze gemakkelijker en met minder twijfel voor jouw organisatie zal kiezen. Mocht er toch iets onverwachts veranderen in de planning? Laat dit dan direct weten aan de kandidaten, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vraag hier vrijblijvend een Vacature Analyse aan om samen met onze specialist te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor jouw organisatie.