Employee value proposition

De gemiddelde sollicitant kiest steeds bewuster voor een werkgever, hierbij is het van belang dat ze zichzelf in de werkgever kunnen herkennen en dezelfde doelen voor ogen hebben. Om de perfecte kandidaat aan te trekken is het van belang dat je bedrijf haar visie en strategie vertaald naar een goed lopend verhaal, met een passende belofte. Dit is de employee value proposition.

Belangrijkste factoren voor een sollicitant

Het salaris in combinatie met de secundaire arbeidsvoorwaarden weegt nog steeds mee in de werkgevers keuze van een kandidaat. Echter is het vandaag de dag niet meer de enige factor dat een potentiële medewerker over de streep kan halen. Er zijn tegenwoordig veel andere aspecten die meespelen voor een kandidaat, denk hierbij aan de missie, de visie en of de medewerker een positieve bijdrage kan leveren. Een vrij recente ontwikkeling is dat er vaak gekeken wordt naar werkgevers die eventueel thuis- en/of flexwerk aanbieden. De werkplek en werkomgeving zijn van belang voor een potentiële medewerker, daarnaast speelt de cultuur van de organisatie een kritische rol in het behouden van een medewerker. Bovendien is persoonlijke professionele ontwikkeling van groot belang voor veel mensen. Al met al zijn er tegenwoordig dus veel factoren aanwezig die de keuze van een kandidaat beïnvloeden, hou er ook rekening mee dat deze factoren ook invloed uitoefenen op de huidige medewerkers.

Een goed lopend verhaal

Om die perfecte kandidaat aan te trekken is het van belang je visie, en missie te vertalen naar een goed lopend verhaal, met een passende belofte. Dit heet ook wel de employee value proposition. Het is van groot belang dat het verhaal vanaf het eerste moment klikt met de potentiële kandidaat, Om dit concreet te kunnen formuleren kan je hiervoor een candidate persona gebruiken. Je kan deze informatie communiceren doormiddel van je werken-bij-website, maar ook via je sociale mediakanalen, online banners, video’s en je eigen medewerkers. De eerste indruk die je maakt heeft veel invloed op jouw positionering als werkgever. Schets een verleidelijk, maar ook vooral eerlijk beeld van hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. Het is immers het doel om een kandidaat aan te trekken die bij jouw bedrijf past.

Het sollicitatieproces

Gedurende het gehele sollicitatieproces leren de kandidaat en het bedrijf elkaar continu beter kennen. Het is daarom van belang dat de kandidaat vooraf een beeld heeft gevormd van hoe dit proces eruitziet. Een aantal belangrijke aspecten die de kandidaat zou moeten weten zijn: waar en hoe de kandidaat ontvangen wordt, hoe wordt het gesprek ingericht, wat beloof je de kandidaat, wat kan de kandidaat en de werkgever verwachten. Indien je dit duidelijk communiceert voorkom je dat de verwachtingen en werkelijkheid van elkaar verschillen. Dit gehele proces heet de Candidate Journey, wil je hier meer over weten? Lees onze blog over de Candidate Journey hier.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vraag hier vrijblijvend een Vacature Analyse aan om samen met onze specialist te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor jouw organisatie.