De candidate experience

Het is tegenwoordig voor de kandidaten heel belangrijk geworden bij welk bedrijf ze gaan werken. Ze veranderen eigenlijk een beetje in een consument. De kandidaat gaat op zoek naar een nieuwe baan, en vindt het ook belangrijk bij welk bedrijf ze gaan werken, hoe de sfeer is en gaat hier naar op zoek.
In deze blog behandelen wij de verschillende stappen die een kandidaat onderneemt, en laten wij zien hoe je hier mee om kan gaan.

Wat is candidate experience

Als we het woord candidate experience letterlijk gaan vertalen komen we op kandidaat ervaring. Dus de ervaring die de kandidaat heeft tijdens het proces van solliciteren. Dit proces wordt ook wel de candidate journey genoemd. De ‘journey’ begint bij het eerste contact met jouw bedrijf, tot aan het aannemen. Hier tussen zitten verschillende contactmomenten, bijvoorbeeld het bezoeken van jouw bedrijf, het spreken van de (potentiële) collega’s en het voeren van de gesprekken.

Stappen van de candidate experience

In de candidate experience oftewel de candidate journey worden 6 stappen doorlopen, deze stappen zijn:

  • Bewustwording
  • Overweging
  • Interesse
  • Solliciteren
  • Selectie 
  • Aannemen

Bewustwording

De journey begint bij de fase bewustwording. In de fase gaat de kandidaat op zoek naar vacatures. Dit doen ze via kanalen zoals Indeed, eigen netwerk, Google, social media of bijvoorbeeld een werken-bij website. Maar je kunt als bedrijf ook de aandacht van deze mensen trekken doormiddel van bijvoorbeeld recruitment marketing.

Overweging

Nadat de kandidaat een vacature heeft gevonden gaan ze zichzelf vragen stellen. Vragen zoals: hoe aantrekkelijk vind ik deze vacature? In deze fase gaat de kandidaat op onderzoek. Ze gaan in deze fase reviews, ervaringen en media uitingen lezen.

Interesse

In de fase interesse gaat de kandidaat nog iets verder onderzoek doen. Ze zoeken de social media van het bedrijf op en bekijken op de website de over ons pagina. Hier is employer branding erg belangrijk. In deze fase gaat de kandidaat zijn/haar verwachtingen vergelijken met wat ze hebben gevonden.

Solliciteren

Als de kandidaat er uit is, gaan ze solliciteren. Dit is een cruciaal onderdeel van de candidate experience.Als ze een sollicitatie formulier moeten invullen moet dat kort en bondig zijn. Het contact opnemen met de kandidaat moet niet te lang duren, indien hier te veel tijd verstrekt zal de kandidaat afhaken, lees ook hier onze blog over de beste manieren om een sollicitatiegesprek te voeren.

Selectie

In de fase selectie komt het sollicitatiegesprek aan bod. En hierbij horen eventuele opdrachten die de kandidaat moest maken. Hier is het ook weer belangrijk dat het allemaal niet te lang duurt, maar dit verschilt hier wel per functie. Als het een redelijk simpele functie is wil je niet een lang en zwaar sollicitatieproces hebben, want hier haken dan ook weer veel kandidaten af.

Aannemen

In deze fase gaan jullie kijken of er een match is. Jullie gaan kijken of de kandidaat bij de functie en de organisatie past. In deze fase wordt er een aanbod gedaan aan de kandidaat, en als de kandidaat nog steeds geïnteresseerd is in de baan accepteren ze dit. 

Candidate experience met recruitment marketing

Zoals bij bewustwording ook al gezegd is, is dat recruitment marketing een goede invloed heeft op de candidate experience. De kandidaat gaat natuurlijk op zoek naar een vacature, maar ook jij als bedrijf kunt naar hem/haar toe. Want als de kandidaat jouw vacature voorbij ziet komen op Facebook of LinkedIn bijvoorbeeld, kunnen ze er ook op reageren. En als je er voor kiest om een werken-bij website te laten maken, ben je ook veel beter vindbaar via Google, dus kandidaten komen via hier ook sneller bij jouw vacatures.

De voordelen van een goede candidate experience

Als je als bedrijf een goede candidate experience hebt is dit erg voordelig voor jouw bedrijf. Want een goede candidate experience is goed voor je werkgeversimago (employer branding). Omdat je werkgeversimago beter is, raden mensen je ook sneller aan als werkgever, en hierdoor ben je ook aantrekkelijker voor talent.

Een ander voordeel is dat de nieuwe medewerker enthousiaster en gemotiveerder aan het werk gaat. Omdat hij/zij een goede candidate experience heeft gehad, hebben ze een beter gevoel over het bedrijf en weet dat het wel goed zit. En omdat ze zo positief en gemotiveerd zijn, heeft dit alleen maar voordelen voor jouw bedrijf. En nu is de kans ook groter dat deze medewerker langer blijft.

En misschien wel het grootste voordeel, je loopt geen goede kandidaat mis. Want als je een goede candidate experience hebt, gaan (goede) kandidaten sneller de baan accepteren. Hierdoor loop je dus geen talent mis.

Door een goede candidate experience voorkom je ook slechte mond-tot-mond reclame. Tegenwoordig kunnen (oud)werknemers of werkzoekenden via Indeed een recensie achterlaten over het bedrijf. Als hier slechte recensies tussen staan gaan werkzoekenden hier niet zo snel solliciteren, 55% van de werkzoekenden zegt dat ze dan niet gaan solliciteren. Als je een goede candidate experience hebt, dan heb je een grote kans dat sollicitanten een positieve recensie achterlaten over jouw bedrijf, en dit is weer positief voor andere sollicitanten.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vraag hier vrijblijvend een Vacature Analyse aan om samen met onze specialist te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor jouw organisatie.