Hoe schrijf je een arbeidsmarktcommunicatieplan

Een arbeidsmarktcommunicatieplan is de fundering van alle recruitment- en arbeidsmarktcommunicatie activiteiten.
In deze blog geven wij jou een stappenplan om jou eigen arbeidsmarktcommunicatieplan te schrijven.

Wat is een arbeidsmarktcommunicatieplan

Een arbeidsmarktcommunicatieplan is de fundering van alle recruitment- en arbeidsmarktcommunicatie activiteiten die je organisatie uitvoert. Onder deze activiteiten vallen communicatie uitingen als: campagnes, schrijfstijl, evenementen, de aanpak van recruitment, ect. Als je een dergelijk plan goed in elkaar zet zal je ervaren dat de middelen die je inzet consistenter gaan werken, je timing zal hierbij beter worden. Daarnaast zal je beter worden in het kiezen, inzetten en bedenken van effectieve middelen voor de arbeidsmarktcommunicatie. Echter is het hierbij van groot belang dat je analyseert waarom je bepaalde keuzes maakt, en in hoeverre deze keuzes bijdragen aan het aantrekken van je doelgroep. Dit plan moet niet alleen alle invalshoeken benaderen, maar het moet ook zo simpel mogelijk geformuleerd zijn. Indien het arbeidsmarktcommunicatieplan aan deze criteria voldoet kan iedereen binnen jouw organisatie die te maken krijgt met dit plan, de juiste acties zonder uitleg uit kunnen voeren.

Jouw perfecte doelgroep

Als allereerste stap zul je ervoor moeten zorgen dat je de juiste doelgroep voor jezelf afbakent. Om dit voor jouw persoonlijke situatie op een goede wijze vast te kunnen stellen zijn er een aantal vragen die je aan jezelf kan stellen. Deze vragen zijn:

 

  1. Welke functie heb je elk jaar het meeste nodig?
  2. Blijft deze functie de komende 3 tot 5 jaar?
  3. Is deze functie voor een ervaren kracht, of een jonge kandidaat?
  4. Waar woont je ideale kandidaat?
  5. Wat voor karakter heeft hij/zij?
  6. Wat doet hij/zij in zijn/haar vrije tijd?
  7. Wat zijn sterke en minder sterke eigenschappen van de kandidaat?
  8. Waarom zou de kandidaat bij ons willen werken?
  9. Hoe is de kandidaat opzoek naar een nieuwe baan?
  10. Van welke mediakanalen maakt de kandidaat gebruik?
  11. Welke opleiding heeft de kandidaat gevolgd?
  12. Hoe groot is de gewenste doelgroep?

 

Om een nog beter beeld te krijgen kan er als toevoeging op deze vragen een candidate persona gemaakt worden, om een overzichtelijk beeld te krijgen van de doelgroep.

Jouw werkgeversmerk

Nu je de ideale doelgroep in kaart hebt gebracht, is het tijd om een kritische naar jouw organisatie te kijken. Je zult in deze stap moeten analyseren wat jij je doelgroep te bieden hebt. Het is hierbij van belang om uniek te zijn ten opzichte van andere werkgevers. Dit moeten onderscheidende aspecten zijn, denk er wel om dat deze aspecten bewijsbaar zijn en je deze belofte waar kan maken. Om je te inspireren jouw USP’s als werkgever zijnde te vinden, hebben wij een top 10 samengesteld van de meest voorkomende punten die werkgevers promoten:

 

  1. Een goed salaris
  2. Een vast contract
  3. De werksfeer
  4. De inhoud van het werk
  5. Acceptabele reistijd
  6. Uitdaging van het werk
  7. Zelfstandigheid/Verantwoordelijkheid
  8. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden
  9. Afwisseling van het werk
  10. Acceptabele werkdruk

 

Als je meer informatie wil over dit onderwerk lees dan hier onze blog over employer branding, en de blog over waarom employer branding belangrijk is

Communicatie middelen

Nu is het tijd om de juiste middelen te inventariseren die passen bij de communicatie met de door jou gekozen doelgroep. Gebruik hiervoor alle mogelijk passende interne en externe middelen. Noteer alle middelen die van toepassing zijn, ook als je deze nog niet wil gaan gebruiken. Het is van belang om alle vormen van communicatie met jouw doelgroep te weten. Veel ondernemers gaan hier de fout in door alleen rekening te houden met sociale mediakanalen, echter vallen onder deze middelen ook advertenties voor je vacature, een werken bij site, een vacature video, etc.

Doelstellingen

Nu je doelgroep, werkgeversmerk en middelen bekend zijn, is het tijd om een doelstelling te formuleren. De doelstelling die je opstelt is een voor de komende drie tot vijf jaar. Verdeel de doelen die je opstelt in subdoelen die je kan verdelen over deze drie tot vijf jaar. Zorg ervoor dat de opgestelde doelen met de STAR (Situatie, Taak, Actie, Resultaat) methode opgesteld zijn. Evalueer meerdere keren door de gehele periode heen de doelstellingen zodat je hier continue grip op hebt. Werkt de doelstelling ook continu bij indien nodig, denk hierbij aan bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen in de markt.

Budget

Het budget is een essentieel onderdeel van het arbeidsmarktcommunicatieplan. Het budget dat je vaststelt, bepaald welke middelen je kan inzetten en hoe vaak. Hierbij is het van belang om te bepalen of je een vast, of een variabel budget gaat gebruiken. Als je een vast budget gebruikt zal je elke maand dezelfde middelen kunnen gebruiken, met een consistent resultaat.

Activiteitenkalender

Nu je een groot deel van het arbeidsmarktcommunicatieplan op papier hebt staan, kan je een daadwerkelijke planning maken. Maak hiervoor een activiteitenkalender. Op de activiteitenkalender zet je punten als welke kanalen je op welk moment inzet en welke boodschap je hieraan verbindt. Daarnaast is het van belang om rekening te houden met eventuele drukkere periodes, in de maanden hiervoor kan je de campagne wat opschroeven zodat er genoeg handen beschikbaar zijn voor het werk.

Algemene informatie

Een krachtig arbeidsmarktcommunicatieplan bevat ook algemene informatie over jouw organisatie. Analyseer exact wat jouw bedrijf uniek maakt op de arbeidsmarkt. Hou hierbij rekening met de doelen van jouw organisatie, waar je organisatie voor staat en wat het werken bij jou nou zo leuk en interessant maakt. Dit zorgt voor duidelijkheid over welke positieve aspecten te communiceren zijn naar de arbeidsmarkt.Een arbeidsmarktcommunicatieplan is te gebruiken voor verscheidende doeleinden binnen jouw organisatie.

Een aantal van deze doeleinden zijn:

  1. Het beoordelen en bijstellen van je werken bij website.
  2. Het beoordelen en bijstellen van je vacatures.
  3. Het maken van een vacaturevideo.
  4. Het bijstellen van je recruitment marketingbudget
  5. Zijn de gekozen doelgroepen nog steeds net zo belangrijk?
  6. Kloppen de gemaakte keuzes nog steeds met de doelstelling?
  7. Zijn er nieuwe mogelijkheden voor het plan?
  8. Moet de planning aangepast worden?

 

Voor het opstellen van een arbeidsmarktcommunicatieplan zal je redelijk wat tijd uit moeten trekken. Dit plan zal, als het goed gemaakt is, de basis zijn van alle recruitment activiteiten en arbeidsmarktcommunicatie. Via het gemaakte plan heeft iedereen die binnen de organisatie meewerkt aan deze uitingen een strategische richtlijn om mee te werken.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vraag hier vrijblijvend een Vacature Analyse aan om samen met onze specialist te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor jouw organisatie.