Employer branding

 

Wat is employer branding?

Employer branding betekent hoe de kandidaat jouw bedrijf ziet als werkgever. Als je een goede en aantrekkelijke employer branding hebt, kiezen kandidaten sneller voor jouw bedrijf, en je huidige medewerkers willen dan bij jouw bedrijf blijven werken. Dit is een belangrijke factor om je bedrijf te onderscheiden van alle andere bedrijven op de markt. Omdat er tegenwoordig een enorme krappe arbeidsmarkt is wordt het steeds belangrijker om je te kunnen onderscheiden van de concurrentie. Employer branding draagt hier veel aan bij.

 

Lees hier ook de blog waarom employer branding zo belangrijk is. 

 

Het doel van employer branding

Het doel van goede employer branding is dat je jouw bedrijf goed op de kaart zet, en ook bij de juiste doelgroep binnen de arbeidsmarkt. Wanneer jij je employer branding goed hebt ingericht, dan zie je de unieke eigenschappen van jouw organisatie weer terug bij candidate journey, dit is de reis die de kandidaat maakt, van het zoeken naar een vacature tot aan het aangenomen worden bij een baan.

 

Hoe verbeter je je employer branding?

Er zijn meerdere mogelijkheden om je employer branding te verbeteren. Transparante communicatie is erg belangrijk, wees niet te vaag en te geheimzinnig. Zit je werknemers ook niet te veel achter de broek aan, geef ze wat meer verantwoordelijkheid als je weet dat ze het aankunnen. En als je werknemers goed werk hebben geleverd, geef ze dan ook eens een leuke beloning, zo blijven ze gemotiveerd. Mogelijkheden voor verdere ontwikkeling wordt ook altijd gewaardeerd bij werknemers, dus probeer ook dit aan te bieden.

 

Iets dat een beetje samenhangt met de employer branding is de candidate experience. Dit is de ervaring die kandidaten hebben tijdens het solliciteren.

 

Betrek je medewerkers

De belangrijkste ambassadeurs van jouw bedrijf zijn je medewerkers. Deze dragen daarom ook bij aan jouw employer branding. Betrek ze bij het bedrijf en organiseer bijvoorbeeld een workshop waarin jullie samen de unieke eigenschappen van de organisatie op papier zetten. Je medewerkers zijn het gezicht van jouw bedrijf, en deze zijn daarom erg belangrijk.

 

De belangrijkste USP’s

USP’s zijn natuurlijk erg belangrijk, maar welke zijn nou het belangrijkste? Het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek heeft hier onderzoek naar gedaan, en daar is deze top 10 uitgekomen:

  • Goed salaris
  • Vast contract
  • De werksfeer
  • Inhoud van het werk
  • Acceptabele reistijd
  • Uitdaging van het werk
  • Zelfstandigheid/verantwoordelijkheid
  • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden
  • Afwisseling van het werk
  • Een acceptabele werkdruk

Dit zijn USP’s waar mensen hebben aangegeven dat ze hiervoor van werkgever gaan wisselen. 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vraag hier vrijblijvend een Vacature Analyse aan om samen met onze specialist te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor jouw organisatie.