Inbound recruitment marketing

Inbound recruitment marketing is de nieuwe manier om kandidaten te werven.
Lees dit artikel om lezen wat het inhoudt en wat wij voor u kunnen betekenen.

 

Wat is inbound recruitment marketing?

Inbound recruitment marketing is een vrij nieuwe manier van nieuwe kandidaten werven. Vroeger ging het vooral om het verspreiden van vacatures en het zoeken van kandidaten. Meestal komt hier een recruiter bij kijken, deze gaat dan op zoek naar potentiële kandidaten. En neemt dan contact op met potentiële kandidaten via email en/of telefoon. 

Bij inbound marketing gaat het om het om het tegenovergestelde. Hier ga je zelf niet actief op zoek naar de kandidaten, maar zorg je ervoor dat ze naar jou toekomen.

Op welke manier?

Maar hoe zorg ik er dan voor dat kandidaten mijn kant op komen? De kans is groot dat je jezelf dit nu afvraagt. Echter is hier niet een simpel antwoord op te geven. Er zijn meerdere stappen die ondernomen kunnen worden, wij raden aan om een combinatie te gebruiken van: social media, een werken-bij-website, vacature video’s en een sterk werkgeversmerk. Door relevante berichten te verspreiden via social media, en transparantie te tonen op bijvoorbeeld de werken-bij-website komen de kandidaten sneller naar uw bedrijf. Kandidaten willen weten bij wat voor soort bedrijf ze komen te werken, hoe de sfeer is en hoe de collega’s zijn. 

Wat hierbij een goed middel kan zijn is een vacature video, met een video kunt u namelijk heel goed de werksfeer laten zien, en de collega’s ook iets laten zeggen, dit draagt ook weer bij een goede employer branding. 

Door uw bedrijf goed te onderscheiden van de rest, en duidelijk te maken waarom de kandidaten bij u moeten solliciteren krijgt u niet alleen betere kandidaten, maar komen ze ook nog eens naar jouw toe. Omdat ze het bedrijf leuk vinden.

Employer branding

Als bedrijf zijnde heb je niet alleen een merkidentiteit voor je klanten maar ook een werkgeversmerk. Binnen de recruitment branche wordt dit het employer brand genoemd.Het neerzetten van een sterk werkgevers merk, is dan ook de manier om ervoor te zorgen dat je ideale werknemers graag bij jou bedrijf willen werken. Employer branding begint al bij de belofte die je als werkgever doet aan je werknemers. Hiermee laat je zien waarom mensen bij jouw bedrijf moeten zijn om de perfecte baan te krijgen. Lees hier onze volledige blog over Employer Branding.

 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vraag hier vrijblijvend een Vacature Analyse aan om samen met onze specialist te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor jouw organisatie.