Recruitment Marketing Strategie
Goede professionals zijn altijd schaars en lastig te vinden. Daarom zijn de meest succesvolle bedrijven constant bezig met recruitment. De war for talent blijft bestaan, en zorgt ervoor dat werkgevers onderling moeten strijden om een voorkeurspositie bij een kandidaat te verkrijgen.
In deze blog zullen wij jou een aantal tips geven voor jouw recruitment marketing strategie, om jouw campagnes zo naar een nieuw niveau te tillen en je concurrenten voor te blijven.
Werkgeversmerk & Employer value proposition
Je merk en de prestaties van je organisatie versterken elkaar continu. Het is van belang dat je doelgroep jouw kent als goede werkgever, jouw ideale doelgroep moet kunnen uitleggen waar je bedrijf voor staat. Dit is een onderdeel van employer branding, ofwel het werkgeversmerk. Er zijn meer voordelen die je aan je kandidaat kan bieden naast de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Denk bijvoorbeeld aan de bedrijfscultuur, doorgroeimogelijkheden, de werkomgeving en het werken aan unieke projecten.
De Candidate Journey
Tegenwoordig is het voor werknemers heel belangrijk geworden bij welk bedrijf ze gaan werken. De candidate journey is daarom een zeer belangrijk aspect, het gaat hier om de ervaring van het eerste contactmoment tot aan het eventuele aannemen van een kandidaat. Zorg ervoor dat elke stap en elk contactmoment een positieve ervaring oplevert met jouw werkgeversmerk. Een negatieve ervaring bij één van deze stappen en de kandidaat zal geen interesse meer hebben. Daarnaast zullen deze negatieve ervaringen je voor een langere termijn achtervolgen dan positieve ervaringen. Met behulp van recruitment marketing kan je het proces zo correct en prettig mogelijk inrichten.
Jobmarketing
Job marketing is de meest effectieve manier om jouw vacatures onder de juiste doelgroep te krijgen, met als doel om nieuwe collega’s aan te trekken. Doordat je een combinatie van verschillende kanalen inzet bij jobmarketing, zorg je ervoor dat je op elke relevante plek te vinden bent. In de afgelopen jaren is er een transitie geweest in de manier waarop een baan gezocht wordt, waar dit vroeger door middel van de krant gebeurde, gebeurt het nu bijna uitsluitend online. Daarnaast bereik je door middel van jobmarketing niet alleen de actief werkzoekenden, maar ook mensen die passief op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging.
Maak recruitment menselijk
Automations zijn erg geschikt om bepaalde taken over te nemen waar wij als mensen zelf liever geen tijd voor vrijmaken. Herhalende processen zijn makkelijk over te nemen voor een algoritme. Dankzij deze technologieën is de rol van een recruiter voorgoed veranderd. Met dank aan multiposten, feed marketing, applicant tracking, job advertising en cv-matching kunnen recruiters zich focussen op de dingen waar zij goed in zijn. De combinatie van mens en technologie zal ervoor zorgen dat jouw recruitment tot een nieuw niveau getild wordt.