Personeelsadvertentie

Een personeels advertenties kan je inzetten om actief opzoek te gaan naar nieuw personeel. De standaard passieve manier werkt in de huidige markt niet meer. Een simpele vacature tekst op indeed plaatsen levert niet meer het gewenste resultaat. Doormiddel van Personeels advertenties ga jij zelf actief achter de kandidaten aan.
In deze blog bespreken we hoe je dit het beste kan inzetten!

 

Wat is een personeelsadvertentie?

De naam zegt het al, een personeelsadvertentie is een advertentie gericht op toekomstig personeel. De bedoeling van deze personeelsadvertentie is om nieuwe werknemers te werven. Dit doe je doormiddel van advertenties op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook of Instagram. Door gerichte targeting te gebruiken wordt het mogelijk om actief je doelgroep te bereiken. 

Personeelsadvertentie maken

Een personeels advertentie is iets waar je goed over na moet denken. Doordat je gericht gaat adverteren heb je de mogelijkheid om de communicatie af te stemmen op je doelgroep. Je kan bijvoorbeeld bepaalde woorden gebruiken die je doelgroep ook gebruikt, of je maakt gebruik van leuke foto’s en video’s om je doelgroep te triggeren. Naast deze voordelen blijft de opbouw in de meeste gevallen het zelfde.

Een aantal belangrijke punten waar je op moet letten:

Kort maar krachtig

Zoals hierboven is aangeven zijn de advertenties bedoelt om iemand te triggeren. Het is daarom niet nodig om de gehele vacature te laten zien tijdens het adverteren. Is de tekst te lang verliest de kandidaat zijn/haar aandacht en scrolt weer verder op zijn tijdlijn  

Actieve schrijfstijl

De personeelsadvertentie moet niet een standaard droge tekst zijn zoals je vaak voorbij ziet komen. Vertel daarom op een leuke en actieve manier hoe bijvoorbeeld een werkdag eruit ziet, welke taken er worden uitgevoerd of  met welke collega’s je gaat werken. Deze informatie gaat er voor zorgen dat iemand geïnteresseerd wordt in de functie en zal doorklikken naar de gehele vacature.

Transparant zijn

Het is ook zeer belangrijk om transparant te blijven. Ga in een advertentie geen dingen beloven die je als bedrijf niet kan waarmaken. Als je verkeerde dingen vermeld in de advertentie ga je merken dat je veel klikken gaat krijgen naar de vacature, maar 0 conversies. Zodra mensen de vacaturetekst gaan lezen komen ze er achter dat het heel anders is dan ze in eerste instantie dachten.

Wees duidelijk wie je bent

Dit is tegenwoordig 1 van de eerste dingen waar een kandidaat naar kijkt, wat voor bedrijf is het? hoe is de sfeer? wie zijn de collega’s? Wees hier dan ook duidelijk in en laat het terugkomen in de advertentie. Om dit extra kracht bij te zetten kan je deze punten ook verwerken in bijv. je werkenbij website, of je vacature video. Hoe dit begrip ook wel wordt genoemd is employer branding

Urgentie

Nog iets dat ook kan helpen is het creëren van urgentie. Plaats bijvoorbeeld in de personeelsadvertentie een deadline. Hierdoor geef je de kandidaat een gevoel van urgentie en dit verhoogt de respons op de vacature. 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vraag hier vrijblijvend een Vacature Analyse aan om samen met onze specialist te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor jouw organisatie.