Recruitment marketing funnel

Met recruitment marketing gaat de kandidaat door een recruitment marketing funnel.
In deze blog wordt deze funnel uitgelegd en laten wij zien hoe we de kandidaten bereiken.

De fases van de funnel

De recruitment marketing funnel bestaat uit 6 onderdelen. Deze onderdelen zijn: Awareness (Bekendheid), Attraction (Aantrekken), Interest (Interesse), Application (Solliciteren), Interview (Interview) en Hire (Aannemen).

 

Awareness

De eerste stap in de funnel is Awareness. Hierbij komt de kandidaat voor het eerst in contact met het bedrijf. Bij deze stap speelt online recruitment marketing een grote rol. Dit kan zijn door het zoeken op Google, of via social media recruitment, via Facebook of LinkedIn bijvoorbeeld. 

Attraction

Nadat de klant benaderd is en hierdoor de vacature heeft gevonden komt de attraction fase. Dit is de fase waar je de klant wilt aantrekken, hierbij zijn een goede werken-bij-website belangrijk, goede vacaturetekst en bijvoorbeeld een vacature video

Interest

Als de kandidaat is aangetrokken, gaan we door naar de fase interest, hier is de kandidaat bijna overgehaald en heeft interesse. In deze fase gaat de kandidaat verder op zoek naar informatie. Ze gaan de website bezoeken, social media kanalen bekijken, als er een werken-bij-website is gaan ze deze ook goed bekijken en bijvoorbeeld de vacature video nog een keer bekijken. Hier komt de kandidaat er achter wat voor soort bedrijf het is, hoe de werksfeer is en wie de collega’s zijn.

Application

Na een grondig onderzoek is de kandidaat er uit. Hij/zij gaat in deze fase solliciteren of niet. Hierbij is het belangrijk dat dit een goed toegankelijk proces is. Op een werken-bij-website is vaak waar de kandidaat wat informatie moet achterlaten en de cv+motivatie natuurlijk. Het hier begint ook het selectieproces, het bedrijf gaat alle sollicitaties bij langs en maakt een selectie van kandidaten die ze willen uitnodigen voor een gesprek. 

Interview

Zodra de kandidaten zijn geselecteerd worden ze uitgenodigd voor een gesprek. Hier is het belangrijk dat dit op locatie gebeurd, hier kan de kandidaat dan een rondleiding krijgen en een deel van de collega’s ontmoeten. Heb je een aantal tips nodig voor een sollicitatiegesprek? lees hier onze blog met de beste manier om een sollicitatiegesprek te voeren

Hire

Aan het einde van de recruitment marketing funnel komt de fase hire, ofwel het aannemen van de kandidaat. Als er duidelijk is dat er een goede match is tussen de kandidaat en het bedrijf, kan het bedrijf een aanbod gaan doen, hier kan de sollicitant dan op reageren en uiteindelijk een akkoord op geven. Als dit akkoord is is de kandidaat aangenomen en kan het onboarden beginnen.

Employer branding

Als bedrijf zijnde heb je niet alleen een merkidentiteit voor je klanten maar ook een werkgeversmerk. Binnen de recruitment branche wordt dit het employer brand genoemd.Het neerzetten van een sterk werkgevers merk, is dan ook de manier om ervoor te zorgen dat je ideale werknemers graag bij jou bedrijf willen werken. Employer branding begint al bij de belofte die je als werkgever doet aan je werknemers. Hiermee laat je zien waarom mensen bij jouw bedrijf moeten zijn om de perfecte baan te krijgen. Lees hier onze volledige blog over Employer Branding.

 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Vraag hier vrijblijvend een Vacature Analyse aan om samen met onze specialist te kijken naar de verschillende mogelijkheden voor jouw organisatie.